Så moderniserar ni kundklubben med hjälp av BankID (eID)

E-handeln har sedan länge skapat ökad tillgänglighet för konsumenterna. Bolag som Klarna och Swish har förändrat hur många ser på betalningar, och elektroniska identiteter (eIDs) så som BankID och Freja eID har gjort det möjligt för konsumenter att styrka sin identitet på distans. Något som i sin tur möjliggör för en mer seamless och modern kundupplevelse med mycket högre trygghet som resultat.

eIDs (electronic identification) som BankID och numera även Freja eID har idag gått och blivit hela Sveriges digitala ID-kort. Som modern konsument förväntar sig många att kunna använda sitt eID så fort man behöver styrka vem man är.

Modern och säker inloggning med BankID inom handel & e-handel

Där vi länge har sett en stark transformation är bytet av användarnamn och lösenord för inloggning till Mina Sidor inom branscher som bank, finans, försäkring, pension men också bostadsportaler, elbolag och vården som helhet.

Den trenden har nu nått handeln och e-handeln. Många företag erbjuder konsumenterna medlemskap genom kundklubbar där medlemmarna sparar poäng, sin köphistorik, sina personuppgifter och ibland även kortuppgifter. Allt detta är uppgifter som starkt regleras genom bla. GDPR och som i fel händer resulterar i fler bedrägerier, id-stölder, och ökar risken för företaget att granskas av Integritetsskyddsmyndigheten.

Möt era konsumenters förväntan med en modern upplevelse

Idag bär dom allra flesta med sig sitt BankID eller Freja eID i sin smartphone. Identifiering sker via biometri (fingeravtryck eller ansiktsigenkänning) eller den personliga koden.

Genom att erbjuda era konsumenter exempelvis BankID som identifieringsmetod kan ni enklare möta förväntan från era kunder vilket resulterar i att:

  1. Konsumenten känner att ert företag ligger i framkant
  2. Konsumenten slipper risken att den personliga informationen läcker ut givet att många idag använder samma lösenord för olika medlemskap
  3. Konsumenten behöver ej ta upp dyrbar tid hos er Kundservice om konsumenten vill göra ändringar i sitt medlemskap men ej kommer åt eller kan logga in online
  4. Konsumenten kan via BankID-inloggning erbjudas fler funktioner och hjälp med fler typer av ärenden som annars hade inneburit en för stor risk för företaget 

Genom att erbjuda era kunder exempelvis BankID som identifieringsmetod kan ni som företag:

  1. Spara in på administrativa kostnader som annars förknippas med hanteringen av användarnamn och lösenord
  2. Erbjuda era kunder en ännu bättre upplevelse i inloggat läge utan att behöva tumma på trygghet och säkerhet
  3. Bidra till en säkrare handel och e-handel med lägre risk för bedrägerier och id-stölder som resultat.
  4. Minimera risken att ni som personuppgiftsansvarig ställs inför granskning om ni av misstag har läckt personuppgifter

Kontakta oss för att förstå hur IDkollen kan hjälpa er med övergången via (enligt våra kunder) marknadens enklaste och smidigaste implementering.

Vill du som utvecklare eller tekniskt kunnig förstå mer kring hur vårt rest-API fungerar, klicka här för vår API-dokumentation.

Som återförsäljare av BankID och Freja eID blir IDkollen er ”one stop shop” för avtal, certifikat samt även den tekniska lösningen vilket kommer resultera i minsta möjliga insats ifrån er.