Verktygen som underlättar

Som vi kom fram till i del 1 så spelar kundserviceavdelningen i dag en stor roll i om en kund ska bli en lojal stamkund eller inte. Det som oftast hindrar dem från att ge ett snabbt och gott kundbemötande är all administration som de behöver tampas med. Här är verktygen som ger dem mer tid och kraft att skapa nöjda kunder.

Verktygen som minskar administrationen

Den tekniska utvecklingen har kanske ökat kundernas krav och förväntningar samt minskat deras tålamod. Den goda nyheten är dock att samma utveckling även fört med sig bra verktyg för att möta de kraven. Här är några av dem.:

  • AI och chat-bots har kommit stort inom många områden. Inte minst inom kundservice. I dag använder cirka en fjärdedel av kundserviceavdelningarna någon form av AI. Visst föredrar kunderna ett personligt bemötande, men för enklare frågor kan den här tekniken ge snabb och korrekt hjälp, till exempel när det handlar om att ta fram information om priser, leveranser och tillgänglighet. Använd som ett komplement kan den här tekniken ge snabba besked och avlasta personalen. Det som är viktigt att tänka på är helhetsbemötandet. Om chat-boten inte kan ge ett tillfredställande svar ska en riktig människa kunna ta över ärendet med en gång.
  • Ett område som blir allt viktigare i kundservicesammanhang är säkerhet och trygghet. Många tjänster, betalningsmetoder, abonnemang och liknande kräver någon form av verifikation. Kunden vill få ett snabbt och säkert bemötande där den personliga informationen skyddas. På senare tid har BankID kommit stort som verifikationsmedel. Kunden kan enkelt legitimera sig via BankID på sin enhet. Vilket innebär att tjänster som annars krävde ett personligt möte kan ske online på ett tryggt sätt. Det här gör att kundservicen kan bli mycket mer effektiv. Samtidigt inger den höga säkerheten förtroende. Det som är viktigt att tänka på här är att legitimeringsprocessen går fort. Kunden kan snabbt legitimera sig elektroniskt, men ni behöver ha en lika snabb lösning i er ände.

Så gör ni en snabb och trygg identifiering av kund

Det ska gå lika snabbt att legitimera sig online som i verkliga livet. Det innebär att ni behöver en effektiv metod hos er kundtjänst för legitimering på distans. Den handläggare som har hand om kundärendet ska snabbt kunna initiera en legitimering och be kunden att öppna sitt BankID. Så fort kunden är klar med det ska handläggaren kunna se resultatet på sin skärm. Den processen ska bara behöva ta några sekunder så att ni snabbt kan gå vidare och hjälpa kunden.

TeleID kan ge en snabb och säker legitimering som gör kundservicen mer effektiv. Det avlastar personalen så att de kan fokusera på att ge en så bra service som möjligt. Det är en snabb process som inte upplevs som ett hinder i samtalet. Samtidigt är det en säker metod som får kunden att känna förtroende och trygghet. Det är så ni stöttar er personal och ger en riktigt bra kundservice.

Förutom en snabb och trygg identifiering av kund är TeleID snabb att komma igång med. Det är en webbaserad tjänst, så det behövs ingen integration eller utveckling. Det ingår dessutom ett certifikat, så företagets namn visas i displayen när kunden legitimerar sig med BankID.

En av de som har börjat använda den här effektiva legitimeringen för att kunna hjälpa sina kunder på ett snabbare och bättre sätt är Åhléns. Här berättar de om hur det har effektiviserat deras kundservice.

Vill ni veta mer om TeleID och snabb och säker legitimering på distans?