Vem är det som ringer in till kundtjänsten? Kan vi vara säkra på att ett avtal tecknas på ett korrekt sätt och hur kontrollerar företag att de pratar med rätt person? Post- och telestyrelsen kräver nu genom ny lagstiftning, som träder i kraft den 31 mars 2021 som innebär att operatörerna måste kunna säkerställa att det är rätt person som de talar med när de tecknar avtal och lämnar ut uppgifter.

Varför införs dessa nya krav?

Anledningen till att det här genomförs är att antalet bedrägerier har växt lavinartat det senaste årtiondet. Just operatörer och andra kundtjänster som arbetar med att bland annat teckna nya avtal via telefon och lämna ut känsliga uppgifter har länge gjort det här utan att riktigt säkerställa att det är rätt person de pratar med. Ofta har man nöjt sig med att personen som man pratar med ringer från kundens telefonnummer eller att personen kan verifiera sig med en kontrollfråga. Det har dock visat sig att vara otillräckligt ur ett säkerhetsperspektiv.

Kommer det att bli krångligare för kunderna?

Det många befarar med denna ändring är att det blir betydligt krångligare för både kunder och företag. Korrekt autentisering har traditionellt sett tagit tid, vilket är anledningen till att det inte riktigt har efterlevts. IDkollen har en tjänst som heter TeleID. Det är en enkel och säker lösning för att autentisera identitet via telefonsamtal.

Vad är TeleID?

TeleID är en tjänst som låter företag legitimera kunden man har en konversation med via telefon eller chatt. Det görs genom att handläggaren initierar en legitimering och ber kunden öppna sitt BankID och legitimera sig. Godkänns IDkollen visas resultatet direkt på skärmen och interaktionen kan fortlöpa säkert.

Framtidssäkra med smarta autentiseringslösningar

De nya reglerna från PTS lär inte vara det sista vi hör i kampen mot bedrägerier. Att teckna avtal i någon annans namn är ett stort problem. I samband med TeleID erbjuder vi även därför TeleSign, vilket gör det möjligt för er att skicka avtal till era kunder, samtidigt som ni har telefonkontakt. Kunden ser texten och signerar direkt i BankID-appen.

Det finns många områden där företags säkerhet i kontakten med kunder kan förbättras. För att se till så att ni ligger i framkant vad det gäller autensiseringslösningar, kan det även vara en god idé att ta en titt på våra andra tjänster.

Hanteringen av personuppgifter måste ske på ett korrekt sätt. Med GDPR-ID säkerställer ni enkelt vem som har gjort en personuppgiftsbegäran tack vare att kunden legitimerar sig med BankID vid begäran.

Ibland måste vi skicka känsliga uppgifter. För att se till så att uppgifter skickas på ett säkert sätt kan du använda tjänsten säkra meddelanden. Tjänsten låter dig skicka meddelanden och filer till privatpersoners BankID-skyddade inbox.

IDkollen har även en tjänst låter privatpersoner identifiera sig med BankID när de kommunicerar med varandra. Vår tjänst för privatpersoner kan komma väl till hands när man exempelvis köper och säljer saker på auktionssidor.

Säkert, snabbt och enkelt

Det är ledorden för våra tjänster. Om ditt företag i och med de nya reglerna måste skärpa säkerheten kan det vara glädjande att höra att det inte behöver vara krångligt. I dag är de flesta vana vid att identifiera sig med BankID, i och med att det är allt som krävs för dina kunder är det inga stora förändringar som måste göras. Men resultat gör stor skillnad i både säkerhet och slutligen kundnöjdhet. Kontakta gärna oss om du har några frågor om våra tjänster och hur de kan användas på ditt företag.