Bedrägerier



Vet du vem du fakturerar och får du betalt?

Många företag har fått uppleva bedrägerier med “kapade” företagsuppgifter i samband med öppnande av företagskonto och fakturering, något som inneburit stora förluster.

Det enklaste tillvägagångssättet är att företagets säljare kontaktas på telefon av någon som säger sig företräda ett företag som vill öppna konto för fakturering.

I dagens företagsklimat är snabbhet i transaktioner en förväntan hos kunder som gynnar bedragarna. Då dessa utnyttjar stressen hos säljare händer det allt för ofta att kontrollen i samband med godkännandet av fakturaköp bara sträcker sig till en koll på det företaget som ska få fakturor, inte på att personen som kontaktar säljaren verkligen företräder företaget och har rätt att teckna avtal.

“Efter att vi under en tioårsperiod i olika former utsatts för falska fakturaköp som kostade oss tid och pengar och motarbetat detta med manuella rutiner och kreditkontroller har nu Woody byggt en webbaserad kundregistrering för fakturaköp, som innefattar BankID-verifiering genom API via IDKollen. Vi övertygade om att en sådan process avskräcker de flesta bedragare och det har sedan start haft avsedd effekt”
Andreas Johansson
VD, Woody Falkenberg Varbergs Trä AB.

I processen kollas det fakturerings ansökande bolaget och företrädaren verifieras med bank-ID.

Resultatet kan bli att varor till ett värde av 100-tals tusenlappar levereras eller hämtas ut, men när fakturan skickas, nekas betalning, då det faktiskt inte är mottagaren som ingått avtalet.

Stefan Larsson Förundersökningsledare på Malmö Polisens bedrägerirotel berättar att detta förfarande är en del av bedragarnas grundverksamhet och att det drabbar mindre till medelstora företag med redan från början små marginaler och där ett faktureringsbedrägeri slår hårt mot verksamheten.

Även Svensk Handels bedrägeriexpert, Nina Jelver, ser att deras medlemmar ofta är exponeras för denna bedrägerimetod och har därför tagit fram en lista på förebyggande åtgärder:

  • Googla företaget du gör affärer med
  • Varningslistan, tidigare omdömen och varningar
  • Företagsadress (bor de i en postbox?)
  • Dubbelkolla årsredovisningen (ex. anställda, sociala avgifter?)
  • Nyligen genomfört styrelseändringar?
  • Granska eventuella domäner (när registrerades den?)

Bedragare ställer inte så många frågor, vill ofta ha en snabb affär, frågar inte efter rabatter och ändrar ofta leveransadress, men i de fall företag “ID-kapas” och de kapade företagen har god kreditvärdighet och rennomé faller tyvärr många av listans åtgärder. I de fall bedragarna “kapar” ett genuint företag så kommer många av kontrollerna bara visa en bild av ett genuint företag med klanderfri kreditvärdighet. Det är därför extra viktigt att kunna verifiera att man talar med en genuin företrädare för företaget som vill handla mot faktura. Tyvärr har metoderna för en sådan verifiering hittills medfört längre hanteringstider av fakturerings godkännanden, och därför struntar man ofta i att göra kontroller som borde gjorts.

Nu ger tjänster som t.ex. TeleID, möjligheten för företagare att snabbt och enkelt verifiera en identitet direkt i pågående telefonsamtal med kund. Detta i kombination med några kontrollrutiner gör det möjligt att försäkra sig om att man ingår avtal med rätt person och företag, något som gynnar alla inblandade parter och bara drabbar bedragarna.

Thomas Bäcker
Thomas Bäcker
Oberoende Säkerhetskonsult, fd. Kundsäkerhetschef Blocket
thomas.s.backer@gmail.com



Vill ni bli kontaktade av IDkollen?

Har ni frågor om våra tjänster?
Kontakta oss via formuläret eller 08-425 125 60.