Forma Vita- därför valde vi IDkollen
Skönhetskliniken Forma Vita använder tjänsten TeleID för att säkerställa patientens identitet vid telefonkontakt.
- Vilka var era behov som ledde till er kontakt med IDkollen?
Precis som andra kliniker i vår bransch sker en stor del av kommunikationen med våra patienter via telefon. Vi kunde besvara allmänna frågor kring behandlingar men när det gällde personlig information och persondata så behövde vi ett smidigt sätt att först kunna säkerställa patientens identitet. Det var och är väldigt viktigt för oss att våra patienter kan känna sig trygga i vår hantering av persondata och att vi delar känslig information med rätt person.
- På vilket sätt har TeleID underlättat i kommunikationen med era patienter?
Innan vi använde TeleID var patienten tvungen att besöka våra kliniker för att ta del av personlig information. eller så skickade vi detta via vanligt brev till folkbokföringsadressen. Detta var omständigt för patienten och tog onödig tid av våra medarbetare med posthantering. Idag kan vi direkt över telefon hjälpa våra patienter efter en enkel legitimering med BankID.
- Hur upplever era patienter legitimeringen med BankID vid kontakt?
Vi har fått väldigt positiv respons från våra patienter som uppskattar vårt ansvarstagande, och att det är en enkel process att legitimera sig.
Vi har även haft patienter som kommit till våra kliniker och glömt ta med sin legitimation, vilket tidigare lett till att vi tvingats omboka behandlingen. Nu kan vi istället använda TeleID legitimera på plats vilket gör att patienten slipper vänta på nästa tid.
- Hur ser ni på behovet och mognaden i er bransch för liknande tjänster?
I vår bransch är patiententsäkerhet och integritet extremt viktigt. Vi kan se att våra branschkollegor också prioriterar detta men att deras hantering ibland kan vara lite krånglig och daterad med tex USB-minnen med före/efterbilder som postas. Det finns en hel del att göra i vår bransch gällande digitalisering.