TeleID - legitimering på distans
I och med GDPR är det viktigt att som företag veta vem man kommunicerar och delar persondata med. Med TeleID ger vi dig möjligheten att kommunicera tryggt och säkert med dina kunder via BankID.
TeleID har stöd för e-legitimationer från alla nordiska länder.
Vid kundkontakt på distans via telefon eller supportchatt finns ofta behovet att legitimera kunden man har en konversation med. Det löser vår tjänst TeleID.
Handläggaren initierar en legitimering och ber kunden öppna sitt BankID och legitimera sig. Vid en genomförd IDkoll visas resultatet direkt på skärmen.
Ingen integration eller utveckling krävs då det är en webbaserad tjänst.
I tjänsten ingår ett certifikat så företagets namn visas i displayen när kunden legitimerar sig med BankID.
1. Handläggaren initierar en legitimering över telefon via TeleID och ber kunden öppna sitt BankID.
2. Kunden öppnar sitt BankID och legitimerar sig mot företagets namn som visas i displayen.
3. Vid genomförd legitimering visas resultatet direkt på handläggarens skärm.