- Därför valde vi IDkollen
Toyota Financial Services använder IDkollens tjänst TeleID.
- Hur använder ni IDkollens tjänst?
Vi får in 200-300 samtal per dag. Som finansbolag arbetar vi under banksekretess och använder IDkollen vid alla samtal som rör våra avtal med kunderna. Det kan exempelvis handla om leasing, lån eller frågor kring amorteringar, restskulder, obetalda fakturor. Eller, det kan också ha med reskontran att göra. Det blir en trygghet för oss men även för våra medlemmar.
- Hur fungerar samarbetet med IDkollen?
Det är väldigt friktionsfritt att jobba med IDkollen. Det krävs egentligen väldigt lite kontakt eftersom tjänsterna är enkla att använda och fungerar väl. Men, vid de tillfällen som vi har behövt hjälp har IDkollen varit väldigt snabba och hjälpsamma.
- Vad skulle du säga är den stora uppsidan med IDkollen?
Vi har dels kortat ner ärendehanteringstiden med 1–1.5 minut per samtal. Innan vi började använda IDkollen över telefon ställde vi en rad kontrollfrågor som tog tid att komma igenom. Numera går kundidentifieringen väldigt smidigt vilket gör att vi snabbare kan hjälpa kunden. I tillägg blir upplevelsen tryggare och säkrare, både för våra kunder och oss själva.
- Hur upplever era kunder att identifiering sker via BankID?
Överlag upplever våra kunder det väldigt positiv. Att identifiera sig med BankID är något gemene man känner sig trygg med, samtidigt som det är väldigt smidigt. Verkar man som bolag inom bank eller finans förväntar sig kunderna en snabb BankID-identifiering.