Moderna kundklubbar använder BankID

Så moderniserar du kundklubben med hjälp av BankID

E-handeln har sedan länge skapat ökad tillgänglighet för konsumenterna. Bolag som Klarna och Swish har förändrat hur många ser på betalningar, och elektroniska identiteter (eIDs). Företag som BankID och Freja eID har gjort det möjligt för konsumenter att styrka sin identitet på distans. Det är något som i sin tur möjliggör för en mer sömlös och modern kundupplevelse med mycket högre trygghet som resultat.

eIDs (electronic identification) som BankID och Freja eID är hela Sveriges digitala ID-kort. Som modern konsument förväntar sig många att kunna använda sitt eID så fort man behöver styrka vem man är.

Modern och säker inloggning med BankID inom handel och e-handel

Det vi länge sett är en stark transformation att bytet ut användarnamn och lösenord för inloggning till Mina Sidor. Det har gjorts  inom många branscher som bank, finans, försäkring, pension men också bostadsportaler, elbolag och vården som helhet.

Denna funktion finns såklart även inom handeln och e-handeln. Många företag erbjuder konsumenterna medlemskap genom kundklubbar där medlemmarna sparar poäng, sin köphistorik, sina personuppgifter och ibland även kortuppgifter. Allt detta är uppgifter som starkt regleras genom bla. GDPR . I fel händer resulterar detta till fler bedrägerier och id-stölder. Därmed ökar risken för att företaget kommer att granskas av Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Möt dina konsumenters förväntan med en modern upplevelse

Idag bär de allra flesta med sig sitt BankID eller Freja eID i sin smartphone. Identifiering sker via biometri dvs. fingeravtryck på mobiltelefon eller dator alternativt ansiktsigenkänning, eller den personliga koden.

Med BankID som identifieringsmetod kan du enklare möta kundernas förväntningar så att:
  1. Konsumenten känner att ert företag ligger i teknisk framkant
  2. Konsumenten slipper risken att den personliga informationen läcker ut givet att många idag använder samma lösenord för olika medlemskap.
  3. Konsumenten behöver inte ta upp dyrbar tid hos er Kundservice. De kan vara kring ändringar i sitt medlemskap man ej kommer åt eller att man har problem att logga in.
  4. Konsumenten kan via BankID-inloggning erbjudas fler funktioner och hjälp med fler typer av ärenden som annars hade inneburit en för stor risk för företaget.

Erbjud kunderna BankID som identifieringsmetod för att:

  1. Spara in på administrativa kostnader som annars förknippas med hanteringen av användarnamn och lösenord
  2. Erbjuda era kunder en ännu bättre upplevelse i inloggat läge utan att behöva tumma på trygghet och säkerhet
  3. Bidra till en säkrare handel och e-handel med lägre risk för bedrägerier och id-stölder som resultat.
  4. Minimera risken att ni som personuppgiftsansvarig ställs inför granskning om ni av misstag har läckt personuppgifter

Kontakta oss för att förstå hur vi kan hjälpa er med övergången via marknadens enklaste och smidigaste implementering.
Välj mellan en nyckelfärdig, webbaserade portallösning eller API för att integrera funktionen i era egna system.