I artikel 2 tipsade vi om dom vanligaste identifieringsmetoderna samt gick igenom fördelar och nackdelar med respektive metod.
Nu kommer vi in på autentisering via elektroniska IDs (BankID, Freja etc), hur man via IDkollen gör för att komma igång samt hur modern autentisering har hjälpt företag som Åhléns till att få ännu nöjdare kunder till lägre kostnad.
Freja och BankID – vad tillför IDkollen?
Både BankID och Freja har egna tekniska lösningar som kräver IT-resurser, utveckling och implementering för att företag/organisation i sin tur ska kunna använda dessa i sina kundflöden.
Det är här vi kommer in i bilden. Sedan 2018 har vi utvecklat en plattform som (enligt våra kunder) erbjuder marknadens enklaste och snabbaste implementering av BankID och Freja. Våra kunder får därför möjlighet till digital identifiering i sina kundflöden. Detta kräver inget tekniskt kunnande, egen utveckling eller några integrationer.
Färdig lösning som inte skapar ett stort IT-projekt
Modellen bygger på tesen att istället för att uppfinna hjulet kan man som företag till rätt kostnad prenumerera på färdiga lösningar som inkluderar allt ett företag behöver. Det är helt enkelt mycket mer kostnadseffektivt att köpa in en färdig tjänst till rätt pris än att försöka bygga, skapa och sen drifta egna lösningar.
Hur kan modern autentisering ge ditt bolag nöjdare kunder till lägre kostnader? Lyssna på Åhléns erfarenheter
Problem och utmaning
Året var 2018 och GDPR var på väg att träda i kraft. Som så många andra använda sig Åhléns av kontrollfrågor (email, adress osv) för att identifiera kunder som hör av sig till Kundservice.
Detta innebar att vissa typer av Kundservice-ärenden kunde Åhléns inte hantera över telefon då osäkerheten blev för stor. Kunder behövde då besöka varuhus och identifiera sig. Åhléns satte tryggheten först men resultatet blev frustrerade kunder som tyckte att kundupplevelsen blev dålig.
”Den moderna kunden idag förväntar sig att få hjälp direkt” – Johanna Linder Kundservicechef Åhléns
”Vi kunde aldrig säkert veta att den som ringde eller mailade var den de utgav sig för att vara” – Juline Thorgren Kundservicemedarbetare Åhléns
Åhléns behövde helt enkelt en ny rutin för kundidentifiering.
Nyfiken på att veta mer? Besök vår prenumerera på vårt nyhetsbrev eller boka en demo