Så minskar ni administrationen hos er kundservice tack vare snabb och trygg identifiering av kund – del 1

Kan en effektiv och säker identifiering av kund ge er en bättre kundservice? Ja, faktiskt! Nu när kundservicen har blivit avgörande för att behålla kunder och öka omsättningen, så räknas varje förbättring. Om du ger din kundservicepersonal verktyg som underlättar deras arbete kan de ge bättre och snabbare hjälp. Det ger dig nöjda kunder som stannar och gör fler affärer.

Här får du veta hur du hjälper din kundservice att bli bättre. Det finns knep och smarta metoder för att minska administrationen.

 

Därför är kundservice en av era viktigaste avdelningar

Enligt en rapport från New Voice Media förlorar företag 62 miljarder dollar på grund av dålig kundservice. På dagens marknad är kundrelationerna en av de främsta framgångsfaktorerna. Därför är det viktigare än någonsin att kunderna får ett snabbt, trevligt och tryggt bemötande. Det betyder mer än du tror för era affärer.

 

  • 84 procent av de organisationer som aktivt arbetar med att förbättra kundservicen rapporterar en ökad omsättning

 

  • 69 procent av kunderna som har haft en positiv kundupplevelse rekommenderar företaget till andra

 

  • 55 procent av kunderna börjar göra affärer med ett företag tack vare att deras kundservice har ett gott rykte

 

  • 89 procent av kunderna går över till en konkurrent efter en dålig kundupplevelse

Källa: Groove

Det här är bara några exempel på hur kundupplevelsen driver affärer. För en bra kundupplevelse behöver kundserviceavdelningen kunna göra sitt jobb på ett snabbt, trevligt och tryggt sätt.

 

 

En minskad börda hos kundservicepersonalen gör att de kan ge bättre service

Den kanske viktigaste strategin för att skapa en riktigt bra kundservice är att ge kundservicepersonalen de resurser som de behöver. Kunderna kräver främst ett snabbt, trevligt och kunnigt bemötande. De vill helst att deras problem ska kunna lösas efter en enda interaktion med kundservice. Kontaktar de er via telefon eller livechat förväntar de sig att få prata med någon inom 2–3 minuter. Värt att notera är att 2014 var den genomsnittliga acceptabla väntetiden 13 minuter. Det krav som kanske har växt mest på kundservice är att det ska gå fort att få hjälp.

Det här gör att kundservicepersonalen mer eller mindre behöver vara magiker. De ska kunna ge saklig och kompetent hjälp på kort tid. De behöver följa lagar och regler. De behöver vara kunniga, lyhörda, tålmodiga, medkännande och effektiva. Det behöver vara proffs på administration, kommunikation och service. Samtidigt behöver de vara lika vassa på tidsplanering och regelverk.

Det du kan göra för att stötta dem, och därmed förbättra er kundservice, är att förenkla deras administration. Att hantera information och kunduppgifter är en ökänd tidstjuv. Kan ni effektivisera de processerna, så minskar även väntetiderna. Samtidigt får personalen mer utrymme att ge kunderna det snabba, trevliga och kompetenta bemötande som de förväntar sig.

I nästa inlägg berättar vi om vilka verktyg och lösningar som finns och som underlättar för kundservice. Det går att göra deras arbete mycket snabbare och enklare.