Det finns många fördelar med att erbjuda en god kundtjänst, en av dem är att det leder till goda kundrelationer. Nöjda kunder skapar lojala kunder, och lojala kunder är A och O för företagets lönsamhet. Det finns även många andra fördelar med att arbeta med företagets kundnöjdhet. Ökade och mer regelbundna intäkter, gratis ambassadörer av ert varumärke och ett gott rykte är bara ett par av dem. Så den stora frågan är då: hur uppnår man en hög kundnöjdhet?
Fokus på kundtjänsten
Det här inlägget kommer att handla om hur företagets kundtjänst är den främsta arenan för kampen för en hög kundnöjdhet. Att erbjuda god service är bara början. Det är viktigt att hela processen från problem till lösning går så smidig som möjligt. Smidighet är i dagsläget ett av de viktigaste ledorden i interaktionen med kunder. Kraven från kunder har växt då de förväntar sig att ni som företag har de verktyg som krävs för att göra interaktionen snabb, lättförståelig och effektiv.
Hur undviker man bedragare över telefon?
En aspekt av denna interaktion är hur kunden legitimerar sig i samband med ärendet. När en kund behöver hjälp med att exempelvis uppdatera sin mail eller byta lösenord på sitt användarkonto måste det ske på ett säkert sätt. Det händer dock tyvärr att bedragare försöker komma åt personuppgifter genom att utge sig för att vara någon annan. Faktum är att denna form av hackning, ”social engineering”, är en av de mest effektiva hacker-teknikerna. Med andra ord är det i dag mindre risk att utsättas för virus och trojaner än vad det är att en hacker får tag på värdefull information från ett företags kundtjänst.
Den stora frågan är då hur man kan vara säker på att man pratar med rätt person, och hur det kan ske på ett effektivt sätt utan att tumma på kundupplevelsen?
TeleID – säker legitimering direkt under samtalet
Med TeleID kan era kunder legitimera sig direkt i mobilen under samtalet. Allt som krävs är att kunden har ett mobilt BankID. Därmed behöver kunden inte ladda ned någon extra app, vilket gör processen snabb och enkel, och er kundtjänst kan vara säker på att informationen lämnas ut till rätt person.
Nyckeln till god service är att ge kunden en upplevelse som går utöver förväntningarna. Med TeleID går det enkelt och snabbt att säkerställa att det är rätt person som kundtjänst pratar med och lämnar ut information till.
Använd IDkollens tjänster för att öka kundnöjdheten
Vi på IDkollen har tagit fram flera tjänster som ökar såväl säkerheten som kundnöjdheten. TeleID hjälper er att legitimera era kunder. Med FormulärID kan ni skapa skräddarsydda webbformulär och med GDPR-ID kan era kunder göra en GDPR-begäran och signera med BankID. Alla våra tjänster har utformats för att göra interaktionen mellan företag och kund så enkel, smidig och säker som möjligt!
Hör av dig till oss om du har några frågor om våra tjänster, och läs gärna mer om TeleID här!