Säker och trygg legitimering på distans – 5 fördelar med TeleID

Det är viktigt för kundservice att veta att de pratar med rätt person. Det räcker inte bara med att uppge ett personnummer eller det faktum att personen ringer från rätt mobiltelefon. Om kundens uppgifter lämnas ut till en obehörig kan det få katastrofala konsekvenser. I det här inlägget tar vi en titt på de viktigaste fördelarna med TeleID, varför det ökar både nöjdheten hos kunder och medarbetare; varför det underlättar i företagets arbete med korrekt hantering av personuppgifter och hur det kan användas för att reducera företagets operativa kostnader.

 

Vad är TeleID?

TeleID är en tjänst som låter dina kunder identifiera sig på ett snabbt och tryggt sätt via telefonen. Allt som krävs är att kunden har BankID. Med andra ord behöver kunden inte ladda ned någon ny app eller genomgå krångliga identifieringsprocesser.

 

  • Ingen integration

Ditt företag behöver inte utveckla någon egen app eller integrera appen med era existerande processer. Hela appen finns i ett webbaserat gränssnitt för att göra det så lättillgängligt som möjligt.

 

  • Eget BankID-certifikat

När kunden legitimerar sig via BankID ser kunden att det är ditt företag som efterfrågar legitimeringen. På så sätt känns det tryggt och säkert för kunden att legitimera sig.

 

  • Loggar på utförda legitimeringar

Ni garanterar säkerheten genom att få loggar på alla utförda legitimeringar. På så sätt kan ni alltid gå tillbaka för att kontrollera tidigare legitimeringar.

 

 

5 fördelar med TeleID

 

1. Snabbt och enkelt

Genom att använda TeleID kan ni bearbeta era kunders ärenden snabbare och enklare. Istället för att kunder måste försöka stärka sin identitet, kan ni enkelt lösa identifikationen direkt via TeleID. Kunden behöver ingen extra app utan sköter sin identifiering via sin vanliga BankID-app.

 

2. Tryggt och säkert

Att undvika bedrägerier är av högsta vikt, både för företaget och för kunden. Den traditionella metoden för hackers att komma åt inloggningsuppgifter har varit via hacking, men i dag är det betydligt vanligare med så kallad social engineering. Det innebär att hackern får tag på exempelvis inloggningsuppgifter eller andra känsliga uppgifter genom att låtsas vara någon annan och sedan komma över dessa uppgifter via exempelvis er kundtjänst.

Genom att använda TeleID behöver era kunder inte använda sig av lösenord eller andra uppgifter som hackers kan ta sig runt. På så sätt eliminerar ni risken för social engineering.

 

3. Följer lagar och regler för personuppgifter

För kundtjänsten är det viktigt att behandla personuppgifter på rätt sätt, inte minst i och med GDPR , och även att se till så att information inte delas med fel person. Felaktig hantering av personuppgifter kan leda till dyra böter och det är därför viktigare än någonsin att skydda uppgifter från att hamna i fel händer.

Företag behöver i dagsläget en centraliserad kontroll över de uppgifter som de samlar in, vilket innebär att behovet av digitala ID-lösningar har ökat. Genom att skydda era kunders uppgifter skyddar ni även er verksamhet – vilket innebär att både företaget och kunden vinner på god säkerhet.

 

4. Lägre operativa kostnader

Stora mängder tid och pengar spenderas på att säkra kunders identitet. Genom att använda TeleID krävs ingen integration eller utveckling då TeleID är en webbaserad tjänst som är redo att användas. Ni får dessutom en logg på utförda legitimeringar, vilket reducerar den tid som annars hade behövs ägnas åt manuell förvaltning. Genom att använda TeleID kan kundservicemedarbetaren till betydligt större grad påbörja och även avsluta varje ärende vid första kontakttillfället givet att man inte först behöver säkerställa vem det är man ska hjälpa. Ärendehanteringstiden går ner med så mycket som 50% enligt våra kunder.

 

5. Bättre kundupplevelse

Genom att underlätta identifieringsprocessen kan du möta dina kunders förfrågningar på ett bättre sätt. Många av de ärenden som en kund kan tänkas behöva hjälp med under ett samtal kan inte genomföras utan en identifiering av kunden. Om en identifiering inte kan göras via telefon kan exempelvis ett avtal behöva skrivas på, vilket kräver en ansträngning från kunden. När identifiering kan skötas på ett enkelt sätt via BankID tas denna barriär bort, vilket leder till nöjda kunder och ökade möjligheter för kundtjänsten att erbjuda god kundtjänst.

 

Börja använda digital legitimering i dag

Digital legitimering har blivit allt mer populärt, mycket tack vare att tekniken har blivit säkrare och mer lättillgänglig. Du kan läsa mer om TeleID här, och kontakta oss gärna om du har några frågor om tjänsten!