IDkollens nordiska undersökning visar att allt fler företag ignorerar säker identifiering för att förbättra kundupplevelsen.
En ny undersökning från IDkollen, en nordisk leverantör av digitala identifieringstjänster, visar att allt fler stora svenska handelsföretag lämnar ut kundinformation utan säker identifiering. 51 % av de företag som undersöktes gick med på att ge ut användarkonton eller medlemskonton utan tillräcklig säker identifiering.
“Vi står inför en oroande trend. Alltför många företags kundservice verkar sakna de nödvändiga rutinerna för att säkerställa sina kunders identitet”, säger Karin Giertta, Marknadschef på IDkollen. “Denna brist i kunskap och processer kan öppna dörren för bedrägerier.”
En tydlig trend som kan konstateras är att fler företag, jämfört med 2022, har börjat använda kontrollfrågor i tro att det ger en säker kundidentifiering. Tyvärr är det fortfarande vanligt att majoriteten av dessa företag använder allmänt tillgängliga och offentliga uppgifter som svar i sina kontrollfrågor. Till exempel kundens hemadress, telefonnummer eller personnummer.
“Det finns enkla och väl etablerade lösningar, som bygger på BankID-verifiering, som kan skydda både kunderna och företagen”, säger Karin Giertta. “De behöver rätt systemstöd och hjälpmedel för att kunna erbjuda den säkerhet och trygghet som deras kunder förtjänar.”
Om undersökningen
Undersökningen “Kundupplevelse eller kundsäkerhet” genomfördes under juli-augusti 2023. Ett slumpmässigt urval gjordes bland de största och mest kända handels- och e-handelsföretagen. Och de som erbjuder privatkunder kundkonton eller kundklubbar med eller utan kredit på varje nordisk marknad. Totalt har ca 200 stora nordiska företag undersökts, 50 i varje land.